همه چیز در مورد استاندارد IP(درجه حفاظت) دوربین مداربسته

استاندارد IP مخفف دو کلمه Ingress Protection به معنای درجه حفاظت تجهیز (دوربین مداربسته) می باشد. هر برند معتبری برای دریافت این استانداردها باید از آزمایش‌های سخت مقاومتی سربلند بیرون آید. کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) موسسه استاندارد غیر انتفاعی و غیر دولتی است. استانداردهای بین المللی کلیه فن آوری های مرتبط با الکترونیک و الکتریسیته را تهیه و منتشر می کند. در این مقاله در مورد این استاندارد صحبت می کنیم.

  1. استاندارد IP دوربین مداربسته چیست؟
  2. اعداد اول و دوم در این استاندارد به چه معنا هستند؟
  3. بررسی موردی IP در برندهای کستل، کورتک و مگاویژن.

1 -استاندارد IP(ضریب نفوذ) دوربین مداربسته چیست؟

استاندارد درجه حفاظت میزان مقاومت بدنه دوربین مداربسته در برابر نفوذ اجسام جامد و مایع می باشد. به دلیل متفاوت بودن میزان مقاومت تجهیزات با یکدیگر، در مقابل هر IP دو عدد نوشته شده است. عدد اول بیانگر میزان مقاومت بدنه تجهیز در برابر ورود اجسام جامدی مانند ذرات گرد و غبار به داخل می باشد.

رنج آن در بازه 0 تا 6 است. عدد دوم بیانگر میزان مقاومت بدنه تجهیز در برابر ورود مایعات مانند بارش باران به داخل که رنج آن در بازه 0 تا 8 می باشد. هرچقدر این اعداد بیشتر باشند، درجه حفاظت بیشتر خواهد شد.

درجه حفاظتی IPXY
درجه حفاظتی IPXY دوربین مداربسته

2-اعداد اول و دوم در استاندارد حفاظتی IP به چه معنا هستند؟

الف- معنای عدد سمت چپ 

IP0X : این عدد بدان معناست که دوربین مداربسته  هیچ مقاومتی در برابر نفوذ جامدات ندارد .

IP1X : این عدد نشانگر این است که نفوذ جامدات با حجم 50 میلیمتر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکانپذیر نخواهد بود.

IP02X : این عدد نشانگر این است که نفوذ جامدات با حجم 12 میلیمتر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکانپذیر نخواهد بود.

IP03X : این عدد نشانگر این است که نفوذ جامدات با حجم 2.5 میلیمتر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکانپذیر نخواهد بود.

IP04X : این عدد نشانگر این است که نفوذ جامدات با حجم 1 میلیمتر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکانپذیر نخواهد بود.

IP5X : این عدد نشانگر این است که تقریبا نفوذ گرد و غبار به داخل آن امکانپذیر نیست.

IP6X : این عدد نشانگر این است که نفوذ گرد و غبار به داخل آن امکان پذیر نبوده و به بهترین شکل ممکن طراحی شده است.

استاندارد حفاظت IP
استاندارد حفاظت IP

ب- معنای عدد سمت راست

IPX0: این عدد بدان معناست که دوربین مداربسته  هیچ مقاومتی در برابر نفوذ مایعات ندارد .

IPX1: این عدد نشانگر طراحی دوربین مداربسته به گونه‌ای است که در برابر پاشش قطرات آب به صورت عمودی می‌تواند مقاومت داشته باشد.

IPX2: این عدد نشانگر طراحی دوربین مداربسته به گونه‌ای است که در برابر اسپری شدن آب با زاویه 0 الی 15 درجه عایق بوده و مقاومت لازم را دارد.

IPX3: این عدد نشانگر طراحی دوربین مداربسته به گونه‌ای است که در برابر پاشش آب با زاویه 0 الی 60 درجه عایق بوده و مقاومت لازم را دارد.

IPX4: این عدد نشانگر طراحی دوربین مداربسته به گونه‌ای است که در برابر پاشش معمولی آب از هر زاویه‌ای نسبتا عایق بوده و مقاومت دارد.

IPX5: این عدد نشانگر طراحی دوربین مداربسته به گونه‌ای است که در برابر پاشش با فشار بالای آب از هر زاویه‌ای نسبتا عایق بوده و مقاومت دارد.

IPX6: این عدد نشانگر طراحی دوربین مداربسته به گونه‌ای است که در برابر پاشش معمولی آب و همچنین پاشش با فشار بالای آب از هر زاویه‌ای نسبتا عایق بوده و مقاومت دارد.

IPX7: این عدد نشانگر طراحی دوربین مداربسته به گونه‌ای است که می‌تواند تا عمق 15 الی 100 سانتیمتری آب غوطه‌ور شود و مشکلی برای دوربین ایجاد نگردد.

IPX8: این عدد در حال حاضر بالاترین سطح از مقاومت دوربین های مداربسته در برابر نفوذ آب را در بر می‌گیرد. یعنی دوربین می‌تواند بدون هیچ مشکلی تا عمق 1.5 متری در آب غوطه‌ور شده و برای مدت زمان 30 دقیقه حتی تحت فشار قرار گیرد.

عکس

3-بررسی موردی استاندارد IP در برندهای کستل، کورتک و مگاویژن

برند کستل مدل CA-IPC2122LR3 

طبق جدول مشخصات فنی این مدل دوربین مداربسته تحت شبکه کستل ، استاندارد IP آن IP67 می باشد. بنابراین این دوربین بالاترین میزان حفاظت در برابر ورود گردو غبار را دارد. همچنین بارش باران مشکلی برای این دوربین بوجود نمی آورد.

استاندارد IP دوربین مداربسته تحت شبکه کستل
استاندارد IP دوربین مداربسته تحت شبکه کستل

برند کورتک مدل IPC-HFW4431

طبق جدول مشخصات فنی این مدل دوربین مداربسته تحت شبکه کورتک، استاندارد IP آن IP67 می باشد. بنابراین این دوربین بالاترین میزان حفاظت در برابر ورود گردو غبار را دارد. همچنین بارش باران مشکلی برای این دوربین بوجود نمی آورد.

استاندارد IP در دوربین مداربسته HFW4431
استاندارد IP در دوربین مداربسته HFW4431

برند مگاویژن مدل MV-IP425SIR 

طبق جدول مشخصات فنی این مدل دوربین مداربسته تحت شبکه مگاویژن، استاندارد IP آن IP66 می باشد. بنابراین این دوربین بالاترین میزان حفاظت در برابر ورود گردو غبار را دارد. همچنین بارش باران مشکلی برای این دوربین بوجود نمی آورد.

استاندارد IP در دوربین مگاویژن
استاندارد IP در دوربین مگاویژن

در پایان قابل ذکر است که تمام تلاش مجموعه صنعت امن الکترونیک در بخش تولید تجهیزات نظارت تصویری در ایران، ارائه محصولاتی با رعایت بالاترین استانداردهای جهانی برای تولید محصولات ایرانی می باشد.

امیدوارم این مقاله تخصصی برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد خرید دوربین مداربسته می توانید با شماره 88518080 تماس حاصل فرمایید. ضمنا خوشحال می شویم شما را در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام صنعت امن ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصول