دوربین مداربسته چیست؟ قیمت+برندها

از زمانی که برای اولین بار دوربین مداربسته وارد بازار ایران شد، کمتر کسی تصورش را می کرد که بجز سازمانهای دولتی حساس در کشور، نصب دوربین در سطح شهر، فروشگاه ها، پمپ بنزین ها، منزل و خلاصه هر نقطه ای که فکرش را بکنید، بصورت گسترده انجام شود.

در ابتدا ترس مردم از نصب دوربین و بار روانی آن کمی غیر قابل پذیرش بود. اما در حال حاضر به عنوان جزئی از کسب و کارها و زندگی پذیرفته شده است. ما در این مقاله قصد داریم همه چیز را در مورد CCTV (سیستم تلویزیون مداربسته) با شما به اشتراک بگذاریم.

 

 

فایل صوتی این مقاله :

دوربین مداربسته و تاریخچه‌ی آن  

همزمان با پیشرفت تکنولوژی در جهان، تامین امنیت جان و مال مردم بیشتر و بیشتر شده است. به نقل از مراجع معتبر دوربین مداربسته همزمان با سیستم های امنیت الکترونیکی متولد شدند. تصور کنید تجهیزی باشد که تصاویر را ببیند و همزمان روی یک نمایشگر، تصاویر را نمایش دهد. اولین گزارش از تاریخچه دوربین مداربسته مربوط به سال 1913 میلادی از زندان هالوی می باشد که در آن از زندانیان بصورت مخفیانه فیلم ضبط شده بود.

اما گزارش موثق تر مربوط به سال 1321 شمسی ( حدود 80 سال قبل ) در آلمان می باشد که عملیات پرتاب موشک های V2 تحت نظر قرار گرفت ( این دوربین توسط کمپانی معتبر زیمنس آلمان تولید شده بود). سومین گزارش در 1328 شمسی تولید سیستم های مداربسته “وریکون” در امریکا بود. در آن سالها بیشتر به عنوان نظارت در پایگاه های فضایی و ارسال تصویر از فضا استفاده می شد.

تاریخچه دوربین مداربسته
تاریخچه دوربین مداربسته و پرتاب موشک

اما در این سالها مشکلی کم کم بوجود آمد و آن عدم ضبط تصاویر بود. دوربین های موجود فقط توانایی نمایش زنده تصاویر را داشتند و ضبطی انجام نمی دادند. در اوایل دهه 1970 میلادی کاست هایی با نام VCR برای حل این مشکل تولید شدند. دستگاه VCR توانایی ضبط فیلم های گرفته شده از دوربین ها را داشتند.
با اینکه تصاویر دوربین های مداربسته بصورت سیاه و سفید بود، ولی استقبال زیادی از آن در کشورهای آلمان، امریکا و انگلستان برای سازمانهای دولتی، بانک ها، پمپ بنزین ها، سازمانهای انتظامی و … در جهان شده بود. در ادامه هم کشورهای سوئد، کره جنوبی، ژاپن، فرانسه به جمع طرفداران این سیستم در آن سالها پیوستند.

دو مشکل اساسی 

اما باز هم در این ایام دو مشکل بزرگ در سیستم های نظارت تصویری به چشم می خورد.

  1. هنگامی که هوا تاریک می شد، عملا تصاویر به دردی نمی خورد، چون نوری برای دیدن وجود نداشت.
  2. ظرفیت محدود ذخیره سازهای VCR  نیازمند خالی کردن یا تغییر دادن دیسک های ذخیره ساز بود.

 

اگر بخواهیم یکی از نقاط عطف در تولید دوربین های مداربسته جهان را بگوییم باید به سال 1375 شمسی اشاره کنیم( حدود 25 سال قبل ) که یک کمپانی در کشور سوئد انقلابی به پا کرد. اکسیس ( AXIS ) برای اولین بار دوربین های تحت شبکه را با بیس لینوکس روانه بازار کرد. این دوربین ها دیتا را بر اساس استاندارد های HTTP  و RTSP ارسال می کردند.

دوربین مداربسته و تجهیزات AXIS
برند اکسیس

بر اساس منابع موثق اولین دوربین های آنالوگ بر بستر کابل کواکسیال هم در همان دهه 1370 شمسی وارد بازار ایران شده و در سازمانهای دولتی نصب شدند.

 

انواع دوربین‌ها از نظر تکنولوژی ساخت

1- تکنولوژی آنالوگ قدیمی(CVBS)

در ابتدا کمی در مورد سیگنال آنالوگ صحبت کنیم.” سیگنالی که همواره و پیوسته مقدار دارد و آن مقدار متناسب با زمان تغییر می کند”، سیگنال آنالوگ گفته می شود.

به علت همین رفتار سیگنال آنالوگ، هنگامی که از دوربین آنالوگ استفاده می کنیم، باید منتظر نویز هم باشیم.

 پایه و اساس تمام طبیعت بر مبنای سیگنال آنالوگ بوده است. متخصصان بر روی آن تغییراتی را اعمال کردند تا به سیگنال دیجیتالی رسیدند.

دوربین های مداربسته آنالوگ واحد کیفیت تصویرشان TVL (تی وی لاین) می باشد. اعدادی مانند 420 ، 480 ، 540 و … تعدادی از این رزولوشن های آنالوگ هستند که نسل آنها در حال حاضر منسوخ شده است. از حاصلضرب خطوط افقی در عمودی در تصویر می توان به رزولوشن یا کیفیت تصویر رسید.

نکته مهم این هست که بالاترین میزان کیفیت تصویر دوربین های آنالوگ 720 تی وی لاینی نهایتا در حدود 0.5  مگاپیکسل بوده است. یعنی بهترین تصویر آنالوگ قدیمی نصف یک دوربین 1 مگاپیکسلی رزولوشن داشته است.
بستر انتقال این دوربین ها کواکسیال می باشد که با نام RG59  بیشترین استفاده را دارد که در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد. هنگامی که نور از منبع نوری به لنز می رسد، وظیفه سنسور تبدیل این نور به سیگنال الکتریکی می باشد. سنسور تصویر، نور که سیگنالی آنالوگ است را تحویل گرفته و انرا به سیگنال دیجیتالی تبدیل می کند. اما نکته مهم این هست که سیگنال دیجیتالی مجددا باید در فرآیندی به سیگنال آنالوگ جهت ارسال تبدیل شود. بر بستر کابل کواسیال این سیگنال منتقل شده و در دستگاه ضبط کننده، ضبط می شود.

 

2- تکنولوژی تحت شبکه (IP)

در ابتدا کمی در مورد سیگنال دیجیتالی صحبت کنیم. سیگنال دیجیتالی ” سیگنال گسسته در زمان می باشد که احتمالا در یک زمان هایی مقدار ندارد” .مقدار این سیگنال صفر و یکی می باشد. از حدود 25 سال قبل که این تکنولوژی روانه بازار نظارت تصویری شده است، مهمترین برتری آن کیفیت تصویر بالای آن می باشد. واحد کیفیت تصویر در دوربین های مداربسته IP ، مگاپیکسل می باشد که از 1 تا 12 و حتی بالاتر نیز پیشرفت کرده است.

3- تکنولوژی HD

اگر بخواهیم بصورت علمی در مورد حانواده HD صحبت کنیم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که این دسته نیز زیر مجموعه سیگنالهای آنالوگ می باشد. ما آن را به خاطر اهمیت و استفاده زیاد و منسوخ شدن دسته اول، از CVBS جدا می کنیم. خانواده تکنولوژی HD به چهار دسته تقسیم می شوند:

  •  دوربین مداربسته  HDTVI
    این تکنولوژی را در حال حاضر در محصولات کمپانی معتبر هایک ویژن مشاهده می کنیم. واحد کیفیت تصویر مگاپیکسل می باشد که از 1 تا 12 مگاپیکسلی رنج محصولات آن می باشد.
  •  دوربین مداربسته HDCVI
    این تکنولوژی در حال حاضر در محصولات کمپانی معتبر داهوا می باشد. واحد کیفیت تصویر دوربین مگاپیکسل می باشد که از 1 تا 12 مگاپیکسلی رنج محصولات آن می باشد.
  •  دوربین مداربسته AHD

تکنولوژی AHD بصورت انحصاری مانند هایک ویژن و داهوا در اختیار کمپانی خاصی نیست. در کشورهای جهان و هم چنین ایران این تکنولوژی توسط شرکت های زیادی تولید و عرضه می شود.

  •   دوربین مداربسته HDSDI
    این فرزند از خانواده HD قدیمی ترین عضو آن می باشد که تفاوت های زیادی با بقیه دارد. اولا سیگنال این تکنولوژی آنالوگ نیست و بصورت دیجیتالی می باشد. ثانیا عمر آن بر خلاف سه مورد بالا بسیار کوتاه می باشد. زیرا علی رغم کیفیت به شدت بالای آن اما متراژ انتقالی سیگنال آن تا 80 متر بیشتر نبود و تجهیزات آن بسیار گران قیمت بودند. در حال حاضر مصرف آن در کشور ما و جهان به شدت کم و نزدیک به صفر می باشند.

 

انواع دوربین های مداربسته از نظر ظاهر بدنه و کیس آن

1- دام Dome

دوربین دام به معنای گنبدی می باشد که اصولا برای نصب در زیر سقف و در فضای داخلی Indoor استفاده می شود. نصب دوربین دام در این فضا به دیزاین آن محیط آسیب کمتری به نسبت دوربین بالت می زند. در برخی مواقع به دلیل مشخص نبودن زاویه دید این دوربین ها، بار روانی آن در محیط بسیار بیشتر از دوربین بالت می باشد.

برند کورتک
برند کورتک

2- بالت bullet  (بولت)

دوربین بولت به معنای فشنگ استوانه ای می باشد که اصولا برای نصب در مکان های بیرونی outdoor و با شرایط آب و هوایی خشن تر استفاده می شود. به دلیل ظاهر تحت نظر بودن این مدل دوربین ها، بار روانی آنها بالاست و عامل بازدارندگی بیشتری به نسبت دوربین های دام دارد.

برند کستل
برند کستل

3- اسپیددام چرخشی PTZ

همانطور که مراکز شهرها و روی دکل های بلند دیده ایم، دوربین های PTZ ای نصب شده است که قابلیت زوم کردن در فواصل طولانی را دارند. این دوربین ها صرفا به نظارت بر یک ناحیه می پردازند و به همین دلیل نیاز به یک اپراتور دارند که همیشه در حال کنترل این دوربین باشد.

حرف P از Pan به معنای چرخش دوربین حول محور افقی، حرف T از Tilt به معنای چرخش دوربین حول محور عمودی و حرف Z از Zoom به معنای زوم کردن تصویر دوربین می آید. به نسبت دوربین اسپیددام گردان PTZ مصرف کمی دارد و اصولا برای جاهای حساس بخصوص دولتی استفاده می شود. ضمنا قیمت آن هم بسیار بالاتراز دام یا بالت می باشد.

دوربین اسپیدام PTZ
دوربین اسپیدام PTZ

4- باکس BOX

در ابتدای ورود CCTV به صنعت حفاظت الکترونیک این نوع دوربین ها بسیار طرفدار داشت. اما با گذشت زمان در حال حاضر مصرف این دوربین ها به شدت کاهش پیدا کرده است و شاید یکی از دلایل آن نداشتن دید در شب در اکثر آنها می باشد. سازمانهای دولتی قدیمی تر و بانک ها از مشتریان اصلی این مدل دوربین ها بوده اند. همانطور که از ظاهر این دوربین ها مشخص هست، صرفا برای فضای داخلی قابل استفاده هستند. اگر آنها در فضای باز باشند، شرایط آب و هوایی روی آنها موثر خواهد بود.

اما در بسیاری از مواقع از این دوربین ها به همراه یک کاور صندوقی فلزی و مستحکم استفاده می کنند و دوربین باکس را داخل آن گذاشته و به این ترتیب مشکلات بالا را برطرف می کنند.

کاور صندوقی برای دوربین باکس
کاور صندوقی برای دوربین باکس

5- دوربین مداربسته مخفی

یکی از سوالات عمده مشتریان ما در مورد این دوربین ها می باشد. ما به هیچ وجه استفاده از این دوربین ها را پیشنهاد نمی کنیم و صرفا برای تکمیل اطلاعات در ادامه در مورد آنها توضیحاتی ارائه می دهیم. طبق اصل 25 قانون اساسی هرگونه استراق سمع و نظارت بر زندگی دیگران خلاف قوانین و جرم محسوب می‌شود. تصویری هم که با استفاده از آن ضبط می شود، در مراجع قانونی قابل بررسی نیست و دارنده این دوربین مجرم محسوب می شود. نصب دوربین مداربسته مخفی نیازمند گرفتن مجوز از مراجع قانونی آن هم بصورت بازه زمانی کوتاه دارد.

 

دوربین های مداربسته مخفی که بصورت لامپی هم می باشند در حال حاضر شامل این اصل هستند و نصب و راه اندازی آنها جرم محسوب می شود.

دوربین مداربسته مخفی
دوربین مداربسته مخفی

6- دوربین مداربسته خانگی

در این سالهای اخیر دوربین های خانگی در حال ورود به بازار هستند. دوربین هایی که بیشتر برای نظارت و پرستاری از کودکان و افراد مسن در منازل استفاده می شوند. دوربین های خانگی به دلیل نصب ساده و حتی بدون نیاز به تخریف یا کابل کشی و صرفا با اتصال آنها به برق شهری و داشتن اینترنت وای فای در محل کم کم به محبوبیت در بازار های خانگی می رسند. تصاویر این دوربین ها روی موبایل قابل مشاهده می باشد و ذخیره تصاویرش هم روی یک کارت حافظه به سادگی امکان پذیر است.

دوربین مداربسته خانگی
دوربین مداربسته خانگی

قیمت دوربین های مداربسته در بازار

در حال حاضر به خاطر شرایط خاص کشور ما، قیمت دوربین های مداربسته، دستگاه های ضبط تصاویر، هارد و کلیه تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین، در حال تلاطم و به صورت روزانه می باشد. ما فقط قصد داریم در مورد عوامل موثر در قیمت دوربین ها صحبت کنیم و دلیل پایین یا بالا بودن قیمت ها را بدانیم. در صورتی نیاز به لیست قیمت دوربین ها دارید، می توانید با شماره ی 02188518080 در ارتباط باشید.

 

 ورود کالای نظارت تصویری و تجهیزات آن در حال حاضر بصورت کامل و پک شده قاچاق محسوب می شود. وارد کنندگان باید قطعات دوربین را جداگانه وارد کرده و در ایران آنها را مونتاژ کنند. خب این کار برخی مواقع توسط یک شرکت با اصالت انجام می شود و خیال مشتری از بابت مونتاژ شدن و از همه مهمتر خدمات بعد آن راحت تر است. در بیشتر مواقع نیز این کار توسط اشخاص و دور یک میز انجام می شود که امکان دارد سال بعد اصلا این دورهمی برقرار نباشد.

 

قیمت دوربین های مداربسته بر اساس تکنولوژی عموما از ازران ترین به گران ترین به این شکل می باشد. هر چند متریال و قطعات استفاده شده در آنها پارامتر اصلی قیمت گذاری می باشد.

  • دوربین AHD
  • دوربین HDCVI
  • دوربین HDTVI
  • دوربین IP

آیا این روند همیشگی می باشد؟ خیر. فرض کنید دوربین AHD مگاویژن (Megavision) با داشتن سنسور تصویر سونی ارجینال قیمتش از دوربین HDCVI  کورتک (Cortech) با همان مگاپیکسل بالاتر می باشد. حتی قیمت دوربین IP برند پلاس (PLUS) قیمتش از دوربین HDCVI کورتک پایین تر می باشد.

برند مگاویژن
برند مگاویژن

حدود قیمتی برای انتخاب و خرید دوربین مدار بسته مطلوب از حدود 400 هزار تومان شروع می شود.

 

برندهای برتر دوربین مداربسته

همانطور که در بالا اشاره شد، برندهای متفرقه و جدید در حال حاضر در بازار ایران بسیار زیاد دیده می شود. سابقه شرکت های ارائه کننده و خدمات آنها از گذشته تا بحال می تواند به شما در انتخاب و خرید دوربینی که خیال شما را راحت کند، کمک کند.

برخی از برندهای برتر  جهان در حال حاضر در بازار ایران به علت بحث تحریم ها و تولید کالای ایرانی کمرنگ شده اند. برندهایی مانند اکسیس، اویجیلون، سونی ، پاناسونیک،موبوتکس و بوش.

برخی دیگر از برندهای برتر چینی هستند که علاوه بر بازار ایران، بازار جهان را نیز در اختیار دارند. برندهایی مانند هایک ویژن، داهوا، یونیویو، مایلسایت، ویدئوپارک، تیاندی و … این برندها بر خلاف برندهای بالا دارای OEM هایی هستند که در بازار ایران در حال فعالیت هستند. برندهای خوشنامی مانند کستل (OEM یونیویو) و کورتک(OEM داهوا) خیال مشتری را از بابت اصالت کالا و خدمات شرکت وارد کننده راحت کرده است.

برخی دیگر از برندها نیز در اختیار تکنولوژی AHD می باشد که در این زمینه باید با وسواس بیشتر به انتخاب برند پرداخت. همانطور که در بالا گفته شد باید این تکنولوژی را از شرکتی خریداری کرد که سابقه درخشانی در این زمینه داشته و به آن می توان اعتماد کرد. مانند برند مگاویژن که بر خلاف AHD های مرسوم بازار به دلیل استفاده از سنسورهای سونی ارجینال در آنها، کیفیت و ماندگاری تصویر قابل قبولی دارد.

 

نتیجه گیری 

ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی را از تاریخچه دوربین های مداربسته تا وضعیت بازار و برندهای آن خدمت شما ارائه دهیم. امیدوارم این مقاله تخصصی برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد خرید دوربین مداربسته می توانید با شماره 88518080 تماس حاصل فرمایید. ضمنا خوشحال می شویم شما را در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام صنعت امن ببینیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصول