تولید دوربین مداربسته ایرانی و آقای سِت‌گادین

در این چند سال اخیر واژگان جدیدی به دایره لغات صنف ما (حفاظت الکترونیک و امنیت) اضافه شده است. دوربین مداربسته ایرانی، دوربین ایرانی، تولید دوربین مداربسته، مونتاژ دوربین، دوربین مداربسته ساخت ایران و … . در این مقاله قصد دارم به این موضوع و مزایا و معایب آن بپردازم.

اگر علاقه‌مند به فایل صوتی هستید، می‌توانید این مقاله را بصورت صوتی نیز گوش کنید:

 

برند ایرانی الکترونگار
برند ایرانی الکترونگار

کمپانی های بزرگ دنیا خیلی قبل‌تر از ما و در حدود 50 سال به امر تولید دوربین مداربسته و دستگاه های ضبط کننده آن مشغول بوده اند. ما در این سال‌ها صرفاً یک مصرف کننده بوده ایم. بعد از تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی بوجود آمده، بحث تولید در بازار نظارت تصویری ایران داغ شده است. همان طور که قابل پیش بینی بود، شرکت‌ها و مجموعه‌های زیادی به موضوع تولید دوربین مداربسته روی آوردند.

 

سوالات متداول در تولید دوربین مداربسته ساخت ایران

هدف کلی شعار تولید ملی در کلان کشور، ایجاد اشتغال برای جوانان کشور و چرخیدن چرخ کم جان اقتصادی در این شرایط سخت بوده است. همیشه ابهامات و سوالات زیادی در ذهن افرادی که لفظ تولید دوربین مداربسته ایرانی را در این چند ساله شنیده اند، وجود داشته است:

  1. دوربینی که در ایران مونتاژ می شود، دوربین مداربسته ایرانی است؟!
  2. دوربینی که قطعات خارجی دارد، دوربین مداربسته ایرانی است؟!
  3. دوربینی که در ایران تولید شده ولی برند خارجی دارد، تولید دوربین ایرانی است؟!
  4. دوربین مداربسته با لایسنس خارجی، دوربین تولید داخل است؟!
  5. دوربینی که فقط نام ایرانی دارد ولی توسط شرکت های دیگر تولید شده است، تولید دوربین مداربسته ایرانی است؟!

از این دست سوالات که گاهاً با غرض ورزی‌های شخصی نیز مخلوط شده است، بسیار است.

 

پوشیدن کفش آهنین برای گرفتن مجوز تولید دوربین مداربسته

اگر سری به شهرک‌های اطراف تهران زده باشیم، خیلی از کارخانجات تولیدی با سابقه، بسته شده یا تعدیل نیرو زیادی داشته اند. به قول یکی از همکاران، ما در شهرک های صنعتی مان با گورستانی از آهن آلات و قراضه‌های صنعتی مواجه هستیم.

خدارو شکر محصولات تولیدی صنف ما چون ارتباط مستقیمی با یکی از نیازهای اصلی مردم جامعه یعنی امنیت دارد. به همین دلیل تا به‌حال به شکل حادی با این مورد مواجه نشده است.

برخی از شرکت های صنف ما با گرفتن مجوزهای مربوطه از وزارت صنعت معدن تجارت به فعالیت در واحد تولیدی خود با هدف اشتغال زایی در مسیر تولید دوربین مداربسته ایرانی و دستگاه ضبط کننده قدم گذاشته‌اند. اما دسته‌ی دیگری از همکاران به تولید یا مونتاژ دوربین مداربسته به صورت غیر رسمی و با تعداد مشخصی نیرو می پردازند، که این‌کار از نظر من به شرط خروجی با کیفیت کاملا قابل احترام می باشد.

شرایط سخت برای گرفتن مجوز تولید
شرایط سخت برای گرفتن مجوز تولید

تعاریف تولید دوربین مداربسته ایرانی در کشورمان

عده‌ای از همکاران اعتقاد دارند که عملیات تولید با توجه به تعاریف بالا در کشور ما انجام نمی شود و صرفا مونتاژ کردن  است.

به این دلیل که در چرخه تولید در کمپانی‌های خارجی از مالکیت فکری و معنوی صحبت می‌شود. یعنی از کالا گرفته تا قطعات استفاده شده، قطعات مونتاژی و بسته بندی کالا در امر تولید تاثیر گذار هستند.

حال با این چرخه تعریفی از تولید دوربین مداربسته داشته باشیم. احتمالا دوربینی که مالکیت فکری و معنوی، طراحی آن و تولید قطعات روی برد اصلی در واحد تولیدی شرکت ها و به دست نیروهای کاملا ایرانی انجام شود، وجود ندارد. اما بررسی این موضوع از این زاویه دید به نظر من کمی ایده آل گرایانه و شاید غیر منصفانه باشد.

چرا؟ نگاهی به قطعات روی برد دستگاه DVR یا NVR یا حتی دوربین مداربسته IP ، HDCVI ،HDTVI یا AHD بیندازیم. با من هم نظر می شوید که در دنیا تعداد کمپانی های معتبری که CPU تولید می کنند یا سنسور تصویر با کیفیت، به تعداد انگشتان یک دست هم نیست. اگر نگاهی دقیق‌تر به جنس کیس و یا مواد اولیه بردهای مدار چاپی و … هم بیندازیم که دیگر هیچ.

 

از واقعیت تا حقیقت 

اما این سمت ایده آلیسم ماجراست. چون با توجه به واقعیت های موجود در اقتصاد جهان در عمده محصولات دوربین و دستگاه‌های ضبط کننده برندهای معتبر نیز از متریال و قطعات کمپانی های معتبر تولیدکننده‌ای که ذکر شد، استفاده شده است.

واقعیت این است که کالای انحصاری که 0 تا 100 آن توسط همان کمپانی طراحی و اجرا شده باشد، به ندرت پیدا می شود.

این مورد تنها در مورد محصولات صنف ما شامل دوربین مداربسته، دستگاه ضبط کننده و … نیست. بلکه حتی در گوشی موبایلی نیز که در دست ماست نیز این قاعده وجود دارد. پس بررسی منصفانه این است که کمی از نگاه ایده آل دست برداریم و با توجه به عمر کم تولید دوربین مداربسته در کشورمان و سختی های کار تولید در این شرایط سخت، کمی نرم‌تر در این موارد اظهار نظر کنیم.

 

انتخاب با مشتری نهایی

تولید و مونتاژ بسیاری از برندهای موجود در کشور در ایران انجام می‌شود. در بازار مشتری نهایی از این محصولات استفاده می‌کند.

در این حال سوالی مطرح می شود که آیا مشتریان کیفیت مونتاژ دوربین مداربسته‌ی ایرانی را می پسندد یا کیفیت محصولات کمپانی مادر را؟

آیا اگر قانون استفاده از دوربین مداربسته ایرانی و بخش نامه‌های حمایت از کالای ایرانی نبود، باز هم انتخاب مشتری بخصوص در سازمانهای دولتی، دوربین ایرانی بود؟ در هر حال هدف نهایی ایجاد اشتغال پایدار در بین جوانان کشور و به احتمال زیاد، در انتخاب مشتری بسیار تاثیر گذار خواهد بود. 

 

تولید دوربین مداربسته ایرانی الکترونگار

تولید ملی دوربین مداربسته ایرانی مقدمه‌­ای خواهد بود بر اشتغال­زایی، کارآفرینی و افزایش بهره ­وری در تمامی عرصه ­ها.

از طرفی بهبود وضعیت اجتماعی، کیفیت زندگی مردم، کاهش نرخ تورم منجر به رونق گرفتن چرخه اقتصاد خواهد شد. پوشش شعار ایرانی” خرید کالای ایرانی” ، منجر به رشد و ترقی کشورمان خواهد شد.

ما در مجموعه تولیدی صنعت امن الکترونیک با دریافت مجوزهای تولید دوربین مداربسته ایرانی” الکترونگار” از وزارت صمت و همچنین دریافت نشان ارزنده استاندارد ملی، در این سال‌ها تلاش کرده ایم که علاوه بر مونتاژ دوربین مداربسته با انتقال تکنولوژی در همکاری با کمپانی های معتبر دنیا، به امر “تولید دوربین مداربسته” نیز بپردازیم.

رونق چرخه اقتصادی
رونق چرخه اقتصادی

نتیجه گیری

  • یادمان باشد که کیفیت بالا را می توان مهمترین عاملی دانست که نصاب و مشتری نهایی راغب به خرید از تولید ایران کند.
  • برای تحقق این امر باید جلوی قاچاق بی رویه دوربین مداربسته و دستگاه ضبط کننده را گرفت.
  • باید بپذیریم که فرآیند تولید در کشور ما هنوز به بلوغ کافی نرسیده است.
  • تولید کننده و کارآفرین در این شرایط کشور و با توجه به گره‌های کاغذ بازی در ادارات، باید پوست کلفت باشد.
  • و جمله معروف “ما نمی خواهیم چرخ را تولید کنیم”.

 

امروز تلاش کردم تا عنوانی برای این مقاله بلند انتخاب کنم، یاد جمله ای از آقای “ست گادین” (ایشون معلم، بلاگر، کارآفرین اهل امریکاست و نویسنده‌ی ۱۸ کتاب پرفروش در دنیاست) افتادم که احساس کردم با وضعیت تولید دوربین مداربسته ایرانی و موافقان و مخالفان آن همخوانی دارد:

 

” اقیانوس از قطره ها ساخته شده است… “

به امید روزی که این قطره قطره تلاش تولید کنندگان صنف ما، کشور ایران را به یک قطب تولید کننده دوربین مداربسته با وسعت اقیانوسی آرام تبدیل کند.

 

امیدوارم این مقاله تالیفی تحلیلی برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد برند ایرانی الکترونگار می توانید با شماره 88518080 تماس حاصل فرمایید. ضمنا خوشحال می شویم شما را در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام صنعت امن ببینیم.


در ویدیوی زیر قسمتی از روند تولیدی شرکت را نشان داده ایم. می‌توانید آن‌را مشاهده نمایید:

 

2 دیدگاه برای “تولید دوربین مداربسته ایرانی و آقای سِت‌گادین

  1. پارسابین گفته:

    تحلیل منطقی و واقع گرایانه ای هست.به امید روزی که دوربین مدار بسته کاملا ایرانی در ایران عزیز محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصول