خرید دوربین مداربسته و ناگفته‌های آن + 10 نکته مهم

خرید و انتخاب یک دوربین مداربسته، به یکی از چالش‌های جدی برای عموم مردم تبدیل شده است. در این شرایط بد اقتصادی، هدف همه‌ی ما از نصب دوربین مداربسته برای مجتمع مسکونی، فروشگاه، شرکت و … بالابردن امنیت جانی و مالی خود، خانواده و نظارت بر روند کسب و کارمان می باشد. تصور کنید بابت این مسائل هزینه کرده‌ایم ولی در هنگام بازبینی تصاویر یا همان Playback دستگاه ضبط کننده(ذخیره‌ساز)، تصاویر بی‌کیفیت را نشان دهد یا چهره اشخاص، پلاک خودرو یا هر انتظاری که ما از یک سیستم نظارت تصویری داریم، برآورده نشود. در این مقاله تحلیلی سعی خواهم کرد تا در مورد تمام مواردی که حین خرید دوربین مداربسته باید در نظر داشته باشید، صحبت کنم.

خرید دوربین مداربسته
خرید دوربین مداربسته

چرا باید دوربین مداربسته نصب کنیم؟

تا زمانی که مشکلی در زمینه جانی، مالی یا دزدی از دارایی برای ما رخ ندهد، متاسفانه سراغ مقوله‌ی نصب دوربین مداربسته نمی‌رویم. طبق آمار اخیر منتشر شده، درصد میزان رشد جرایم به نسبت سال‌های گذشته در کشورمان افزایش پیدا کرده است(بررسی علل و مسائل پیرامونی آن ارتباطی با این مقاله ندارد). نکته مهم یافتن راه‌کارهای پیشگیری و کاهش این مشکلات اجتماعی می باشد. یکی از ابزارهایی که از نظر روانی تاثیر بازدارندگی روی مجرمان دارد، نصب دوربین مداربسته می باشد. به همین دلیل لیبل این مکان مجهز به دوربین مداربسته می باشد، در مکان‌های مختلف خودنمایی می کند.

این مکان مجهز به دوربین مداربسته می باشد
این مکان مجهز به دوربین مداربسته می باشد

تفکرات اشتباه در مورد نصب دوربین مداربسته 

خرید دوربین مداربسته در حال حاضر و در کشور ما به فرآیندی پیچیده و سخت تبدیل شده است. مشتری برای تهیه و نصب دوربین به ناچار باید یا یک فرد متخصص و معتمد را پیدا کند یا اینکه خودش دست به کار شود و اطلاعاتش را بالا ببرد. در هر دو حالت پارامترهای تاثیرگذار قیمت و کیفیت، پیش شرط خرید دوربین مداربسته خواهد بود.

با توجه به تمام این مشکلات ذکر شده، تفکر اشتباهی که در تمام این فرآیند برای ما رخ خواهد داد، این هست که با نصب دوربین امنیت جانی و مالی من تضمین خواهد شد. برای واضح تر شدن این مورد برای شما یک مثال می‌زنم. در سال‌های نه چندان دور، هنگامی که اینترنت گوشی موبایل را فعال می‌کردیم، علامت E بالای صفحه گوشی نمایان می‌شد. یعنی گوشی موبایل ما به اینترنت وصل شده و می‌توانیم از امکانات آن استفاده کنیم. اما آیا سرعت آن قابل قبول بود؟ آیا باز کردن یک وب سایت یا بدتر از آن دانلود کردن یک فایل آزار دهنده نبود؟

کم‌کم سرعت اینترنت از H تا 4.5G افزایش پیدا کرد و ما برای جستجو یا دانلود کردن کار به مراتب راحت تری داریم. در واقع نیازهای ما ساده تر برطرف می‌شوند. همین تجربه در مورد نصب و خرید دوربین مداربسته نیز صادق می باشد. صرف خرید و نصب دوربینی با قیمت ارزان، به احتمال بسیار بالا در آینده خیلی از نیاز‌های ما را پاسخگو نخواهد بود. همانطور که در بالا به آن اشاره کردم این نیازها زمانی که یک مشکل بزرگ جانی یا مالی برای ما رخ دهد، خودش را نشان خواهد داد.

امنیت، قیمت ندارد… 

پس این تفکر اشتباه در مورد خرید هر دوربین مداربسته ای را در نظر داشته باشیم.

 

نکات مهم خرید دوربین مداربسته

1-خرید دوربین مداربسته HD یا IP ؟

برای اینکه بین دو تکنولوژی HD یا IP بتوانیم یکی را انتخاب و خرید کنیم، راه حل اصلی آن بدون تعارف “نگاه کردن به جیبمان” است. اگر نصب دوربین مداربسته را با تکنولوژی HD جلو ببرید هزینه شما به نسبت تکنولوژی IP کمتر خواهد بود.

اجازه بدهید در مورد تفاوت این دو تکنولوژی بیشتر بدانیم. منظور ما از تکنولوژی HD، دوربین های AHD، HDCVI یا HDTVI می‌باشد که درصد بالایی از حجم فروش و نصب دوربین های مداربسته به آن‌ها تعلق دارد. تکنولوژی IP همان تحت شبکه یا دیجیتال می‌باشد که در اکثر پروژه‎‌های بزرگ استفاده شده است. در جدول زیر به مقابسه این دو تکنولوژی در حالت کلی و عامیانه پرداخته ایم.

ردیفتکنولوژی HDتکنولوژی IP
1برای هر دوربین باید یک کابل کواکسیال و کابل برق کشیده شودبرای هر دوربین فقط نیاز به یک کابل شبکه می باشد.
2در این حالت برای ضبط تصاویر نیاز به دستگاه DVR یا XVR داریمدر این حالت برای ضبط تصاویر نیاز به دستگاه NVR داریم
3قیمت در این حالت عموما کمتر استقیمت در این حالت عموما بیشتر است
4نصب این حالت کمی سخت تر استنصب این حالت کمی راحت تر است
5کیفیت تصویر عموما در این حالت کمتر استکیفیت تصویر عموما در این حالت بیشتر است
6ماندگاری تصویر در این حالت کمتر استماندگاری تصویر در این حالت بیشتر است
7نیاز به کابل کشی برق نیز تا کنار دوربین داریدنیاز به کابل کشی برق تا کنار دوربین ندارید
8نیاز به آداپتور کنار دوربین یا منبع تغذیه مرکزی داریمنیاز به سوییچ شبکه POE داریم
9مشتری نیاز به آموزش کمتری خواهد بودمشتری نیاز به آموزش و اطلاعات بیشتری دارد
10تصاویر تاخیر در حین پخش ندارندشاید تصاویر در حین پخش کمی تاخیر داشته باشند.

 

دقت داشته باشیم که تمام این مقایسه ها در حالت کلی و با پیش شرط کیفیت تجهیزات نوشته شده است.

 

مقایسه قیمتی تجهیزات IP با HD بصورت واقعی 

⇐دقت داشته باشیم که این قیمت ها مربوط به لحظه‌ی نگارش این مقاله می باشد و احتمال تغییر قیمت‌ها در آینده وجود دارد.

برای اینکه یک دید کلی در مورد تفاوت قیمتی تجهیزات IP با HD به شما بدهم، از لیست قیمت یک برند نمونه‌‌هایی را در اینجا آورده ام. ارزان ترین قیمت دوربین مداربسته 2 مگاپیکسلی با تکنولوژی IP حدود 1.650.000 تومان و دستگاه ضبط کننده 4 کانال NVR آن نیز 1.920.000 است.

قیمت خرید دوربین دو مگاپیکسلی IP بالت
قیمت خرید دوربین دو مگاپیکسلی IP بالت

 

قیمت خرید دستگاه NVR چهارکاناله
قیمت خرید دستگاه NVR چهارکاناله

 

ارزان ترین قیمت دوربین مداربسته HDCVI  دو مگاپیکسلی این برند 630.000 تومان و دستگاه ذخیره‌ساز  HDCVI آن 1.500.000 می باشد.

قیمت خرید دوربین دو مگاپیکسلی HDCVI
قیمت خرید دوربین دو مگاپیکسلی HDCVI

 

قیمت دستگاه 4 کاناله HDCVI
قیمت دستگاه 4 کاناله HDCVI

 

فرض کنید در یک پروژه IP با 4 دوربین و یک دستگاه NVR، حدود قیمت خرید دوربین مداربسته و دستگاه 8.500.000 می باشد (بدون در نظر گرفتن تجهیزات نصب).

اگر همین پروژه با تکنولوژی HDCVI جلو برود حدود قیمت 4.000.000 خواهد شد. با یک حساب کتاب سرانگشتی حدود 50 درصد هزینه‌ی خرید این دو تکنولوژی با هم تفاوت دارد.

نکته مهم: این تنها یک نمونه بود و پارامترهای بسیاری در مورد قیمت گذاری و کیفیت محصولات قابل ارائه می باشد و در تمام اعداد بالا از لفظ “حدود” استفاده شده است.

 

2-چه تعداد دوربین مداربسته می خواهید خرید کنید؟

دستگاه های ضبط کننده DVR یا XVR، تعداد کانال های مشخصی دارند. اکثر آنها 4 کاناله، 8 کاناله، 16 کاناله یا 32 و … هستند. (تاکید می کنم روی “اکثر” نه همه )

پس اگر تعداد خاصی مدنظر دارید بهتر است به سمت این اعداد گِردش کنید. یعنی اگر فرضا 7 دوربین در نظر دارید، نصب 8 عدد دوربین مداربسته با توجه به ظرفیت دستگاه‌های 8 کاناله و هزینه‌های کابل کشی و تهیه هارد، به سود شما و به صرفه‌تر خواهد بود.

 

3- گارانتی معتبر دوربین مداربسته

گارانتی تجهیزات نظارت تصویری در این سال‌ها به شدت جای بحث داشته اند. بعد از اعمال تحریم‌ها و کم‌رنگ شدن ارتباط کمپانی‌های مادر در دنیا با شرکت‌های ایرانی، تامین قطعه و پشتیبانی دوربین های مداربسته و دستگاه های DVR و NVR به یک معضل تبدیل شده است. علاوه بر این مورد، ورود قاچاق دوربین‌مداربسته نیز بعد از ممنوعیت ورود کالا به کشور، رواج پیدا کرده است.

در حال حاضر برندهایی در بازار نظارت تصویری ایران وجود دارند که گارانتی‌های متفاوتی دارند. شرکت های نوظهوری که بعد از این جریانی که در بالا به آن اشاره شد، گارانتی محصولات را برعهده می گیرند. درحالی که شرکت مادر و قدیمی برای گارانتی همان مصحولات باچالش های بسیاری روبرو است. در این مورد بهتر است به شرکت‌های ثبت شده و قدیمی اعتماد کنید.

گارانتی معتبر صنعت امن
گارانتی معتبر صنعت امن

4-تنها مگاپیکسل کافی نیست

اولین مشخصه‌ای که در هنگام خرید دوربین مداربسته به شما گفته می‌شود، رزولوشن یا کیفیت آن می باشد. فرضا این دوربین بالت 2 مگاپیکسلی می‌باشد. اما چرا یک دوربین 2 مگاپیکسلی برند دیگر، چندین برابر این دوربین قیمت دارد؟

در قیمت گذاری دوربین های مداربسته پارامترهای مختلفی نقش دارند:

متریال برد دوربین، سنسور تصویر، پردازنده دوربین، کیس دوربین، فیلتر ICR دوربین، کابل دوربین، میزان گارانتی دوربین و… تمام این موارد قابل بررسی هستند. پس صرفا مگاپیکسل دوربین را در نظر نگیرید و در حین خرید باید اطلاعات کاملی از این موارد نیز داشته باشید.

5-چه انتظاری از نصب دوربین مداربسته دارید؟

از همان ابتدا انتظار و نیازتان را از نصب دوربین مداربسته مشخص کنید. من در ادامه تعدادی از نیازهای مشتریان را آورده ام:

  1. قصد داریم پلاک خودروهای پارک شده جلوی درب منزل مشخص باشند.
  2. قصد داریم چهره اشخاصی که وارد می‌شوند، تشخیص داده شوند.
  3. قصد داریم در تاریکی شب تصویر افراد مشخص باشد.
  4. قصد داریم پرستار بچه را زیر نظر داشته باشیم.
  5. قصد داریم دوربین را در محیطی با رطوبت بسیار بالا نصب کنیم.

و نیاز های دیگر…

نکته مهم در تمام موارد بالا، تناسب بین نیاز شما و دوربینی می باشد که انتخاب می‌کنید. در هنگام خرید دوربین مداربسته دید بلند مدت داشته باشید تا خدای نکرده از این بابت متضرر نشوید.

فرض کنید قصد دارید نقاط حساسی را در تاریکی شب بصورت کامل پوشش دهید. باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

الف- در محیط نور مورد نیاز برای دید دوربین تامین کنید و پروژکتور نصب کنید.

ب-از دوربین مداربسته با دیددرشب رنگی (استارلایت) استفاده کنید که نیاز به نور اندکی دارد.

ج-از دوربین مداربسته با تکنولوژی warm led استفاده کنید که نیاز به نور ندارد.

 

6- انتخاب نصابی با کمترین قیمت

مرحله مهم بعد از خرید دوربین مداربسته انتخاب یک تیم مجری نصب یا تیم نصب می باشد. اگر این تیم نصب تجربه و تخصص لازم را نداشته باشد، در مرحله نصب و پشتیبانی بعد از نصب مطمئنا به شما آسیب جدی خواهد زد. پس در این مرحله نیز خیلی به دنبال ارزان ترین قیمت نصاب نگردید. این هزینه درصد کمی از هزینه‌ی خرید دوربین مداربسته خواهد بود و بهتر است که وسواس خاصی در آن داشته باشید.

 

7- دوربین باسیم بخریم یا بی سیم؟ 

به جرات به شما می گویم که نصب دوربین مداربسته باسیم به نسبت نصب دوربین مداربسته بدون سیم بهتر می باشد. ما اصلا دوست نداریم در حین دیدن تصاویر دوربین‌ها روی مانیتور، تصاویر قطع یا وصل شوند. یک روز تصویر باشد و اگر هوا ابری بود، تصویر قطع شود. اگر دیوارهای محیط بتونی بود، تصویر به سختی دریافت شود. تمام این موارد تجربه اکثر کاربرانی که از دوربین مداربسته بیسیم استفاده کرده‌اند را بد کرده‌است.

8-کجا می خواهید نصب کنید؟

مکان نصب دوربین مداربسته بسیار مهم می باشد. اگر قصد نصب دوربین مداربسته در محیط داخلی و مسقف دارید، بهتر است از دوربین مداربسته دام استفاده کنید. این دوربین ها قابلیت نصب زیر باران را ندارند و در ادامه به مشکل خواهند خورد. اگر قصد نصب در محیط بیرونی را دارید بهتر است از دوربین مداربسته بالت استفاده کنید. این نوع دوربین ها به دلیل داشتن سان شیلد(قاب) بالایی خود در برابر باد و باران استقامت بیشتری دارند.

  1. مکان های نصب دوربین و تعداد آن را در حالت های زیر در نظر بگیرید:
  2. برای بیرون مجتمع مسکونی ، بهتر است از دو دوربین استفاده کنید.
  3. برای یک اتاق ، یک دوربین کفایت می کند. هر دوربین معمولا تا 6 متر را به خوبی تشخیص می دهد.
  4. برای یک پارکینگ ، خساست به خرج ندهید و تمام نقاط کور را پوشش دهید.
  5. برای ورودی آسانسور ، حداقل از یک دوربین استفاده کنید. می توانید از یک دوربین نیز در داخل کابین آسانسور استفاده کنید.
  6. برای درب انباری ،با جانمایی درست یک دوربین در نظر بگیرید.
  7. برای صندوق پول در فروشگاه‌، حتما با یک دوربین پوشش داده شود.

 

9-زاویه دید هر دوربین چقدر است؟

یکی از پارامترهای اصلی در زاویه دید دوربین های مداربسته، لنز آن می باشد. لنز دوربین اگر بصورت ثابت یا فیکس 3.6 میلی متری باشد، حدود 70 درجه زاویه دید دارد. اگر این عدد 2.8 میلی متری باشد، حدود 80 درجه زاویه دید خواهد داشت. لنز دوربین اگر بصورت متغیر یا وری فوکال باشد، عموما عدد 2.8 به 12 میلی متری، زاویه دید حدود 100 درجه خواهد داشت.

زاویه دید دوربین مداربسته
زاویه دید دوربین مداربسته

10-پک کامل خرید دوربین مداربسته

برای اجرای یک پروژه نظارت تصویری، شما علاوه بر خرید دوربین مداربسته باید اقلام زیر را نیز تهیه نمایید.

  1. دستگاه ضبط کننده تصاویر
  2. هارد
  3. کابل تصویر یا کابل شبکه
  4.  کابل برق
  5. سوییچ شبکه
  6. فیش BNC یا سوکت شبکه
  7. باکس برای قرار دادن آداپتور کنار دوربین
  8. منبع تغذیه مرکزی
  9. آداپتور مجزا برای هر دوربین
  10. پایه دوربین
  11. مانیتور

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، کل سیستم و تجهیزات شما با برق شهر کار می کنند. پس اگر این برق به هر دلیلی قطع شود یا توسط یک شخصی با قصد خرابکاری قطع شود، این سیستم به هیچ دردی نمی‌خورد. پس پیشنهاد می کنیم که حتما از یک UPS برای برطرف کردن این مشکلات خود استفاده کنید.

 

نتیجه گیری

فرآیند خرید دوربین مداربسته در صورتی که دید بلند مدتی در نصب آن داشته باشید، می تواند تجربه لذت بخش و قابل اطمینانی باشد. ما در مجموعه تولیدی صنعت امن الکترونیک، بعد از حدود 15 سال تجربه همکاری با کمپانی‌های معتبر دنیا، این افتخار را داریم که دارای شبکه گسترده ای از همکاران و عاملان فروش در سراسر ایران هستیم. شما با اطمینان خاطر می‌توانید کالای مورد نیاز خود را نمایندگان ما خرید کنید.

امیدوارم این مقاله تحلیلی برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد خرید دوربین مداربسته می توانید با شماره 88518080 تماس حاصل فرمایید. ضمنا خوشحال می شویم شما را در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام صنعت امن ببینیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصول