دید در شب SMART IR دوربین مداربسته + ویدئو

یکی از مهمترین فاکتورها در کیفیت تصویر  دوربین مداربسته “نور” محیط می باشد. هرچقدر هوا تاریکتر و نور کمتر می شود، توانایی سیستم های نظارت تصویری برای دیدن جزییات سوژه مانند چهره و شماره پلاک خودرو کاهش پیدا می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم در مورد دید در شب SMART IR دوربین مداربسته و نحوه تنظیمات آن صحبت کنیم.

 

فیلم نحوه فعالسازی تکنولوژی SMART IR در دوربین مداربسته کستل

فیلم نحوه فعالسازی تکنولوژی SMART IR در دوربین مداربسته کورتک

 

نحوه عملکرد امواج مادون قرمز IR – دید در شب

دوربین مداربسته دید در شب(دوربین مداربسته IR دار) به این معناست که دیودهای ساطع کننده نور IR (مادون قرمز) در هنگام قرارگیری دوربین در مکانهای کم نور، تا حدودی روشنایی را فراهم می کنند. ماهیت امواج مادون قرمز، الکترومغناطیسی می باشد.  طول موج نور IR بین 800 تا 900 نانومتر است. از طول موج قابل دیدن برای چشم انسان که بین 390 تا 750 نانومتر می باشد، بیشتر است. به همین دلیل چشم ما نمی تواند این امواج مادون قرمز را ببیند.

دوربین مداربسته با IR، فوتون ها را از محیط هایی که در محدوده فرکانسی بالا به آن ها اشاره شد، دریافت می‌کند. به‌وسیله فرآیند‌های شیمیایی و الکتریکی، آنها را تقویت می‌کنند.

نحوه عملکرد فیلتر قطع کننده مکانیکی دوربین مداربسته یا IR-CUT

فیلتر قطع کننده مکانیکی یا آی آر کات فیلتر (ICR) دوربین  مداربسته، فیلتری می باشد که در طول روز نور IR را فیلتر کرده تا رنگ های موجود در سوژه ای که در زاویه دید دوربین مداربسته قرار دارند، خراب نشود.

با کم شدن نور از یک سطح، دوربین مداربسته بطور خودکار فیلتر آی آر کات(ICR) را کنار می زند تا از نور موجود استفاده کند. نور مادون قرمز IR، طول موج بیشتری نسبت به طیف رنگی دارد، تصویر نهایی بصورت سیاه سفید خواهد بود. پس تا حدودی جزییات را در تاریکی ثبت می کند.

نحوه عملکرد دید در شب SMART IR دوربین مداربسته 

دوربین های نسل قدیمی تر و بدون تکنولوژی SMART IR، اغلب با اشکالاتی در اتلاف حرارت، بازده کم انرژی و کیفیت غیرقابل تحمل روبرو بودند. از طرفی دوربین های مادون قرمز IR، برای کاربردهای امنیتی یک مزیت محسوب می شوند، زیرا در مناطق تاریک می توانند تصویر را ثبت کنند. حال با فعال کردن SMART IR ، میزان شدت نور مادون قرمز LED قابل تنظیم کردن می باشد.

SMART IR مشکل افزایش نور را با انجام تنظیمات بصورت داینامیکی برطرف می کند. میزان شدت نور مادون قرمز پرتاب شده توسط LED دوربین، در حین حرکت سوژه یکنواخت تر می شود. بنابراین اگر سوژه ای به دوربین مداربسته نزدیک شود تصویر کاملا سفید نمی شود و سوژه قابل تشخیص می باشد.

در برخی از مدل دوربین ها با آی آر هوشمند، یک صفحه ضد انعکاس IR مشکی رنگ، در مقابل آی آر وجود دارد.  آن‌ها از مواد خاصی ساخته شده و برای افزایش انتقال نور مادون قرمز استفاده می‌شود.

صفحه ضد انعکاس IR مشکی رنگ
صفحه ضد انعکاس IR مشکی رنگ

حقایقی در مورد متراژ دید در شب دوربین ها

متراژ IR دید در شب دوربین مداربسته برندهای مختلف در دیتا شیت یا کاتالوگ آن ها قید می شود. عباراتی مانند IR Distance، IR Range و … که واحد آن متر می باشد. نکته قابل تامل این است که هیچ ارتباطی بین این عدد با رنج دامنه ی نوری موثر در تاریکی و نور کم نمی باشد. برای مثال دوربین مداربسته ای که در دیتا شیت آن متراژ 30 متر ذکر شده است، شاید نزدیک به 5 متر رنج دامنه ی نوری موثر داشته باشد.  پس این دو پارامتر را با هم اشتباه نگیرید.

 

 برندهای موجود در بازار از لفظ متراژ IR در مباحث بازاریابی محصولاتشان استفاده می کنند که عددی تقریبی می باشد.

 

منظور ما از رنج دامنه ی نوری موثر دید دوربین های مداربسته،  فاصله ی مورد نیاز برای شناسایی و تشخیص هویت یک شخص( Identified ) می باشد.

 

امیدوارم این مقاله تخصصی برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد خرید دوربین مداربسته می توانید با شماره 88518080 تماس حاصل فرمایید. ضمنا خوشحال می شویم شما را در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام صنعت امن ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصول